20/2012.
(VIII. 31.) EMMI rendelet
XV. FEJEZET
A NEVELÉSI-OKTATÁSI INTÉZMÉNYBEN
LEFOLYTATHATÓ SZAKMAI ELLENŐRZÉSEK SZABÁLYAI, AZ ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI-SZAKMAI
ELLENŐRZÉSBEN RÉSZT VEVŐ SZAKÉRTŐ TEVÉKENYSÉGE FOLYTATÁSÁNAK SZAKMAI FELTÉTELEI
57.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés megszervezésének és lebonyolításának
általános szabályai
145.
§ Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés általános célja, hogy a
nevelési-oktatási intézmények szakmai tevékenységét a pedagógusok munkájának
általános pedagógiai szempontok alapján történő értékelésére, az
intézményvezetők általános pedagógiai és vezetéselméleti szempontok szerint
történő értékelésére és az intézmények saját céljainak megvalósulására alapozva
értékelje, és ezzel az intézmény szakmai fejlődéséhez támogatást adjon.
146.
§ (1) A
nevelési-oktatási intézmény vezetője minden év augusztus 15-éig megküldi a
megyei kormányhivatalnak a nevelési-oktatási intézményben alkalmazott
pedagógusok névsorát és oktatási azonosító számát.
(2) A kormányhivatal
minden év május 31-éig a következő tanévre szóló megyei ellenőrzési tervet
készít a hivatal által megadott szempontok alapján, amelyhez előzetesen kikéri
a fenntartók véleményét. A megyei ellenőrzési tervet a nevelési-oktatási
intézmények által beküldött adatoknak megfelelően felülvizsgálja, és szükség
szerint augusztus 31-éig korrigálja. A tervet úgy állítja össze, hogy az
legalább ötévente egyszer a megye minden intézményének minden pedagógusára
kiterjedjen.
(3) A kormányhivatal az
ellenőrzés tervezett időpontja előtt tizenöt nappal elektronikus formában
bekéri az ellenőrzéssel érintett intézmény vezetőjétől az intézményben
alkalmazott pedagógusok órarendjét, ez alapján megtervezi az ellenőrzés
menetét, és erről az ellenőrzést végző szakértőt értesíti.
147.
§ (1)168
A szakértő az ellenőrzés előtt legalább hét nappal felveszi a kapcsolatot az
intézményvezetővel. Intézményellenőrzés esetén az ellenőrzést vezető szakértő
az ellenőrzés előtt legalább két héttel felveszi a kapcsolatot az
intézményvezetővel.
(2) Az ellenőrzést
követően az ellenőrzésben érintett pedagógusok és az intézményvezető
értékelőlapot tölt ki a szakértőről. Az értékelőlapot három napon belül
elektronikus formában eljuttatja a szakértőnek és a kormányhivatalnak, és két
eredeti, az intézményvezető által aláírt és lebélyegzett példányt megküld a
kormányhivatalnak, aki ebből egyet a szakértőnek ad át.
(3) Az ellenőrzések
eredményéről az érintettek által végzett elektronikus adatszolgáltatás alapján
a hivatal nyilvántartást vezet. A nyilvántartás feladata a köznevelés
döntés-előkészítési és hatáselemzési feladatainak támogatása.
58. Az országos pedagógiai-szakmai
ellenőrzés lefolytatásának szabályai
148.
§ (1) Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés fajtái:
b) az intézményvezető
ellenőrzése,
(2) A pedagógus
ellenőrzése általános pedagógiai szempontok szerint történik, célja az
ellenőrzött pedagógus pedagógiai készségeinek fejlesztése, módszere a
foglalkozások, tanítási órák egységes szempontok szerinti megfigyelése, a
pedagógus mindennapi nevelő-oktató munkáját megalapozó pedagógiai tervezés
dokumentumainak vizsgálata, valamint interjú felvétele.
(3) Egy szakértő egy nap
alatt négy pedagógus egy-egy tanítási óráját, foglalkozását látogatja meg.
Minden pedagógust egyidejűleg két szakértő látogat meg, akik még a látogatás
napján megbeszélik a pedagógussal a látogatás során tapasztaltakat.
(4) A pedagógust látogató
két szakértő a látogatás után a pedagógusról értékelőlapot készít, amelynek
tartalmáról a pedagógust látogató két szakértő egyeztetést folytat, majd azt
aláírja. Az értékelőlapot, amely egyben az ellenőrzés jegyzőkönyve, a szakértő
legkésőbb öt munkanapon belül
a) elektronikus formában,
továbbá
b) két eredeti, aláírt
példányban postai úton is
megküldi az intézményvezetőnek,
aki ebből egyet átad a pedagógusnak, egyet pedig a pedagógus saját véleményének
feltüntetése után a pedagógus minősítési személyi anyagához csatol. Az
intézményvezető az értékelőlapot a kézhezvételtől számított öt munkanapon belül
feltölti a pedagógusminősítési informatikai rendszerbe.
149.
§ (1) Az
intézményvezető ellenőrzése az Nkt. 7. § (1) bekezdés
a)-h) pontja által meghatározott nevelési-oktatási
intézmény vezetőjére és a többcélú intézmény szervezeti és szakmai tekintetben
önálló, nevelési-oktatási intézmény feladatát ellátó intézményegységének
vezetőjére terjed ki. Célja az intézményvezető pedagógiai és vezetői
készségeinek fejlesztése az intézményvezető munkájának általános pedagógiai és
vezetéselméleti szempontok, továbbá az intézményvezető saját céljaihoz képest
elért eredményei alapján. Módszere a foglalkozások, tanítási órák egységes
szempontok szerinti megfigyelése, az intézményvezetővel egységes szempontok
alapján készített interjú és a dokumentumelemzés.
(2) Az intézményvezető
ellenőrzésére leghamarabb az intézményvezetői megbízás második, legkésőbb
negyedik évében kerülhet sor abban az esetben, ha az Nkt.
69. § (4) bekezdése által előírt kérdőíves felmérést már legalább egyszer
lefolytatták.
(3) Amennyiben az
intézményvezető megbízásának negyedik évét megelőzően az intézményben még nem
került sor az ötévenkénti intézményellenőrzésre, az intézményvezetői megbízás
negyedik évében, intézményellenőrzés keretében kell lefolytatni az
intézményvezető ellenőrzését.
(4) Intézményvezető
ellenőrzése esetén a 146. § (3) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatás
során az intézményvezető órarendje mellett meg kell küldeni az intézményvezetői
pályázat részeként benyújtott vezetői programot és az Nkt.
69. § (4) bekezdése által előírt, az előző vezetői ellenőrzés óta lefolytatott
kérdőíves felmérések eredményét is.
(5) Az ellenőrzés során a
szakértők meglátogatják az intézményvezető egy óráját, foglalkozását, interjút
készítenek az intézményvezetővel vezetői programjának megvalósulásáról, és
nyilvános szempontok alapján elemzik a kérdőíves felmérés eredményét.
(6) Az intézményvezetőt
látogató szakértők a látogatás után az intézményvezetőről értékelőlapot
készítenek, amelynek tartalmáról az intézményvezetőt látogató szakértők
egyeztetést folytatnak, majd azt aláírják. Az értékelőlapot, amely egyben az
ellenőrzés jegyzőkönyve, a szakértő legkésőbb öt munkanapon belül
a) elektronikus formában,
továbbá
b) két eredeti, aláírt
példányban postai úton is
megküldi az intézményvezetőnek.
Az intézményvezető az értékelőlapot a kézhezvételtől számított öt munkanapon
belül feltölti a pedagógusminősítési informatikai rendszerbe.
(7) A (6) bekezdésben
meghatározott két eredeti aláírt példányból egy példány az intézményvezetőnél
marad, egyet pedig saját véleményének feltüntetése után csatol minősítési
személyi anyagához.
150.
§ (1) Az
intézményellenőrzés célja iránymutatás az intézmény pedagógiai-szakmai munkájának
fejlesztéséhez annak feltárása által, hogy a nevelési-oktatási intézmény hogyan
valósította meg saját pedagógiai programját. Módszere a 148. § (2) és a 149. §
(1) bekezdésében meghatározottakon túl a kérdőíves felmérés is. Az
intézményellenőrzést az e §-ban foglaltak szerint
kell lebonyolítani.
(2) Intézményellenőrzésre
minden nevelési-oktatási intézményben legalább ötévente egyszer, a megyei
ellenőrzési terv alapján kerül sor, abban az esetben, ha az intézmény
pedagógusainak legalább hatvan százalékát már értékelték az országos
pedagógiai-szakmai ellenőrzés keretében, és legalább egyszer sor került vagy az
intézményellenőrzés során sor kerül az intézményvezető ellenőrzésére is.
(3) A szakértők az
intézményvezetőtől vagy a hivatal által vezetett központi nyilvántartásból
elektronikus formában megkapják az intézmény és a korábbi ellenőrzések
dokumentumait, amelyeket megadott szempontok alapján elemeznek. Az
intézményvezetőnek elektronikus formában megküldik a nevelőtestület, az
alkalmazottak, a szülők és az egyéb partnerek részére kiosztandó kérdőíveket,
amelyeket az intézményvezető eljuttat a címzetteknek.
(4) Az intézményvezető a
nyilvános szempontok alapján elkészíti az intézmény - ennek részeként saját -
önértékelését, amelyet a nevelőtestület hagy jóvá.
(5) A fenntartó
értékelőlapon értékeli az intézmény munkáját.
(6) A helyszíni
ellenőrzés során a szakértők az intézmény pedagógiai eredményességének
feltárása érdekében a nevelőtestület tagjainak legalább öt százalékát
meghallgatják.
(7) Az
intézményellenőrzést vezető szakértő legkésőbb egy héten belül eljuttatja az
intézményvezetőnek és a fenntartónak az ellenőrzés jegyzőkönyvéül szolgáló
szakértői összegző dokumentumot, amelyet az összes szakértő aláír. A dokumentum
c) a helyszíni ellenőrzés
dokumentumai,
d) az országos
pedagógiai-szakmai ellenőrzés keretében az előző ellenőrzési ciklusban készült
pedagógus-értékelőlapok összegzése,
e) az intézményvezető
ellenőrzésének értékelőlapja,
f) az ellenőrzést megelőző
öt évben lefolytatott országos mérések adatai,
g) a korábbi
intézményellenőrzés szakértői összegző dokumentuma,
h) a legutóbbi törvényességi
és hatósági ellenőrzések eredményeinek összegzése
(8) Az intézményvezető az
intézményellenőrzés összegző szakértői dokumentuma alapján öt évre szóló
intézkedési tervet készít, amelyben kijelöli az intézmény pedagógiai-szakmai
munkája fejlesztésének feladatait. Az intézkedési tervet a nevelőtestület az
intézményellenőrzés összegző szakértői dokumentumának kézhezvételétől számított
harminc napon belül hagyja jóvá. Az intézkedési tervet jóváhagyása után meg
kell küldeni az intézmény fenntartójának.
151.
§ Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés bármely szintjében részt vevő szakértő
az általa végzett ellenőrzések során hozzá eljuttatott és általa készített
dokumentumokat a róla szóló értékelőlap számára megküldött példányának
kivételével az ellenőrzés befejeztével a kormányhivatalnak köteles átadni. A
kormányhivatal és az ellenőrzésben érintett intézmény az irattárában az
ellenőrzéstől számított húsz évig megőrzi az ellenőrzés dokumentumait.
152.
§ (1) Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során használt kérdőívek, értékelőlapok,
megfigyelési, önértékelési szempontok, feldolgozási segédletek és szempontsorok
(a továbbiakban együtt: ellenőrzési eszközök) egységesek és nyilvánosak.
(2) Az ellenőrzési
eszközöket a hivatal dolgozza ki, és az oktatásért felelős miniszter hagyja
jóvá.
(3) A kormányhivatalok a
hivatal által meghatározott formai előírások alapján minden év június 30-áig
beszámolót küldenek a hivatalnak az ellenőrzések tapasztalatairól. Ez alapján a
hivatal minden év július 31-éig jelentést készít az oktatásért felelős
miniszter részére, amelyben javaslatot tehet az ellenőrzési eszközök
módosítására.
59. Az országos pedagógiai-szakmai
ellenőrzésben résztvevő szakértő tevékenysége folytatásának szakmai feltételei
153.
§ Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben olyan köznevelési szakértő vehet
részt, aki
a) megfelel az Nkt. 82. § (1)-(3) bekezdésében előírt feltételeknek,
b) rendelkezik az ellenőrzés
szerinti szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel,
c) az országos
pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez szükséges szakmai ismereteket a hivatal által
szervezett hatvan órás továbbképzés keretében elsajátította, valamint
d) szerepel a hivatal által
az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben résztvevő szakértőkről vezetett
névjegyzékében (a továbbiakban: ellenőrzési szakértői névjegyzék).
154.
§ (1) A
pedagógus ellenőrzését az ellenőrzési szakértői névjegyzékben az ellenőrzött
pedagógus-munkakörének megfelelő szakirányra bejegyzett szakértő végezheti.
(2) Az intézményvezető
ellenőrzését jogszabályban meghatározott, a megjelölt szakirányra bejegyzett
szakértő végezheti.
(3) Az
intézményellenőrzést az intézményben nevelt-oktatott gyermekek, tanulók és az
intézmény által ellátott feladatok számától függően három-öt szakértő végzi,
akik közül a 149. § (3) bekezdésében foglalt esetben legalább egynek az
intézményvezetői ellenőrzésre jogosult, jogszabályban meghatározott szakértőnek
kell lennie.
(4) A (3) bekezdéstől
eltérően, többcélú intézmény esetén az intézmény minden feladatának megfelelő
szakirányra bejegyzett szakértő részt vesz.
155.
§ (1) Az
országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben résztvevő szakértőt a kormányhivatal
a szakértővel mint természetes személlyel kötött
megbízási szerződés keretében bízza meg az illetékességi területén lévő
nevelési-oktatási intézményben ellátandó ellenőrzéssel. Nem rendelhető ki a
szakértő abba az intézménybe, ahol őt vagy közvetlen hozzátartozóját
pedagógusként alkalmazzák, továbbá olyan intézménybe, ahol az ellenőrzést
megelőző két évben őt vagy közvetlen hozzátartozóját pedagógusként alkalmazták.
(1a)169
A kormányhivatal a pedagógiai-szakmai ellenőrzéssel
elsősorban olyan szakértőt bíz meg, akinek a lakcíme a köznevelési intézmény
ellenőrzéssel érintett feladatellátási helyétől számított
ötven kilométeres körzeten belül van, vagy a lakcíméről az ellenőrzött feladatellátási helyet közösségi közlekedési eszköz
igénybevételével egy órán belül eléri. Az alternatív nevelést, oktatást
folytató intézmények ellenőrzésébe be kell vonni az adott alternatív
nevelési-oktatási módszer területén jártas szakértőt vagy a nevelési módszer
nemzetközileg vagy országosan elismert képviselőjét.
(2) A megbízási szerződés
aláírása előtt a szakértő beszerzi a munkavégzés alóli mentesítésre
vonatkozóan munkáltatója egyetértését. A munkáltató az egyetértést csak abban
az esetben tagadhatja meg, ha a szakértő távolmaradása a nevelési-oktatási
intézmény munkatervében tervezett program megvalósulását akadályozza, vagy ha a
szakértő helyettesítése az adott napon nem megoldható.
(3) A szakértő a
megbízást évente egy alkalommal indokolás nélkül visszautasíthatja, további
visszautasítás esetén a visszautasítást indokolnia kell. A megbízás
visszautasításának indoka
a) a (2) bekezdés szerinti
munkáltatói egyetértés hiánya,
b) a megbízás időpontja
előtt az ellenőrzés időtartamára kiadott szabadság,
c) a munka törvénykönyvéről
szóló törvény szerint a munkavégzés alóli mentesítés
vagy
(4) Ha a szakértő a
megbízást egy éven belül másodszor utasítja vissza indokolatlanul, a
kormányhivatal a visszautasítások körülményeinek vizsgálata után kérheti a
hivataltól a szakértő ellenőrzési szakértői névjegyzékről való törlését. A
kormányhivatal kérésére a hivatal törli a szakértőt az ellenőrzési szakértői névjegyzékből.
(5)170
A megbízási szerződés megkötése előtt a kormányhivatal a szakértő személyére
vonatkozóan köteles beszerezni az ellenőrzésben érintett intézmény
fenntartójának az egyetértését.
(6) A kormányhivatal az Nkt. 86. § (3) bekezdésében foglalt esetben megkeresi az
érintett nemzetiségi önkormányzatot, hogy az kíván-e saját delegálttal részt
venni az ellenőrzésben.
(7)171
Amennyiben a kormányhivatal nem talál olyan, az (1a) bekezdés szerinti
feltételeknek megfelelő szakértőt, akinek a személyét a fenntartó is elfogadja,
a fenntartó egyetértésével más szakértőt is felkérhet. Az ilyen megbízást a
szakértő minden alkalommal indokolás nélkül visszautasíthatja, ebben az esetben
a (3)-(4) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni.
(8) A szakértő
kormányhivatal által történt felkérését követő munkavégzését az intézményvezető
egy tanévben legalább négy alkalommal köteles biztosítani országos
pedagógiai-szakmai ellenőrzés keretében pedagógus vagy intézményvezető
ellenőrzésével, és egy alkalommal intézményellenőrzéssel kapcsolatban.
(9) Nyugdíjas és nem
pedagógusként alkalmazott szakértő egy tanévben legfeljebb negyven
ellenőrzéssel bízható meg.
156.
§ (1) A
szakértő egy pedagógus, intézményvezető ellenőrzéséért járó tiszteletdíja havi
alapilletményének tizenöt százaléka. Intézményellenőrzés esetén a szakértő
napidíja havi alapilletményének húsz százaléka. Nyugdíjas és nem pedagógusként
alkalmazott szakértő esetén a pedagógus-munkakörben történő alkalmazásnak
megfelelő besorolás szerinti pedagógusbért kell alapul venni.
(2) A 155. § (7)
bekezdése szerinti esetben a szakértő utazási és esetleges szállásköltségeit az
ellenőrzés által érintett intézmény fenntartója biztosítja a szakértő által
bemutatott számla ellenében. Egyéb esetben a szakértő költségtérítésre nem
jogosult.