Filmzene

…Kell egy jó operatőr aki a rendező jobb keze, kell egy jó rendező aki egyben a néző szeme, kell egy jó ZENE, aki észrevétlenül a film főszereplője és a néző szívének frekvenciáján “dobog”…

 

FOTÓKTÓL A KISFILMEKIG…
Általában mint zeneszerzőt szoktak kérdezni, így szinte mindig azzal kezdem, hogy: "…amennyire csak vissza tudok emlékezni, mindig hangszerek vettek körül…" , de ugyanennyire igaz az is, hogy fényképezőgépek és kamera is, azaz legalább annyira szerelmese vagyok a vizuális alkotásnak, mint a hangoknak. Így talán nem is furcsa, hogy nevem felbukkan filmek stáblistáján nem csak mint zeneszerző, hangmérnök, zenei rendező, hanem mint operatőr vagy vágó, sőt alkalmanként mint rendező, vagy éppen főszereplő. De könyvekben is mint fotós, illusztrátor.

A fotózás, filmezés ugyanolyan régre vezethető vissza életemben (munkásságomban), mint a zene tanulása és művelése, csak éppen az alkalmazása ellenkező oldalról kerekedett ki: Míg a zenét elméletben tanították meg, és utólag kellett rájönni, hogy az a színpadi, előadói és zeneszerzői léthez kevés, a valóságban a színpadon valami teljesen másra és sokkal többre van szükség amit hozzá kell „tanulni”, addig a fotózást, filmezést gyakorlati oldalról némi kis szépérzékkel, kamerával és géppel a kezemben „tanultam” meg, majd utána ismerkedhettem meg a kompozíció, vágás, szerkesztés szabályaival.
Így hát talán nem annyira meglepő, hogy a közelmúltban filmkészítő pályázatot nyertem meg, amatőr fotóversenyen mérettettem meg fényképeimet és a közelmúltban fotókiállításom is volt…

A filmezés egy veszélyes és nagyon bonyolult és fertőző méreg. Még ha amatőr filmezés, akkor is. Ezzel legjobban, munka közben fertőzheti saját magát az ember. Összetett, komplett vizuális, zenei, és esztétikai látásmódot igényel. Kell egy jó operatőr aki a rendező jobb keze, kell egy jó rendező aki egyben a néző szeme, kell egy jó Zene, aki észrevétlenül a  film főszereplője és a néző szívének frekvenciáján "dobog"…és kell még sok-sok minden, hogy a film ne csak képkockák sorozata legyen, hanem valódi filmmé válhasson. Ehhez hosszú és több lépcsős az út. Kezdődik az egyszerűbb vizsgafilmekkel, folytatódik a kisfilmekkel, kitér jobbra-balra számtalan irányba, de csak végül érkezik meg a teljes részletességgel kidolgozott Profi alkotáshoz. A koncerteken látható filmek, videó klipeken kívüli egyéb munkák leginkább erről tanúskodnak.
Néhány lépcsőfok a folyamatból:

A "home videók" utáni első komolyabb filmes kihívás számomra a HÍV A SZERELEM 2008. (Németh Szabolcs vizsgafilmje) c. film zenéjének megkomponálása volt. Sok saját album és önálló koncert után kellett szembenéznem azzal a ténnyel, hogy a filmzeneszerzés egy külön szakma, nem lehet csak úgy rávagdosni meglévő dalokból akármit, élni és lélegezni kell a filmmel és a rendezőjével… Így született sok kis "hangulat", melyet végül a rendező kiválogatott. A 15 – 30 másodperces kis zenei "szösszenetek" először valóban csak olyan "hosszúak" voltak, ahogyan azok a filmben hallhatók, de könnyen felismerhető, hogy ezekből az összesen 4 percnyi zenei részletekből állt össze a teljes "KÖRFORGÁS/ROTATION" lemez… Sokat segített még ebben Németh Szabolcs újabb ötlete: Következő filmben egy titokzatos fekete csuklyás semmisíti meg a "zenét"…Ez volt a "Rotation The Movie" c. film, amelyben megfogalmazódott a későbbi azonos című lemezem mottója: "Változz, hogy újjá szüless, mert minden születés halállal kezdődik"
Későbbi vizsgafilmjében a "DUBIUM" c. alkotásban, a zeneszerzés mellett a főszerep -egy tébolyult sorozatgyilkos- eljátszására kért fel. Igazán megtisztelő felkérés volt ez részéről :) Aztán újabb feladat állt előttünk. A Sosem Ugyanaz Comedy Klub (melynek alapítója szintén Németh Szabolcs) "APÁK HOLDJA" című színpadi produkciójának reklámfilmzenéje, a S.U.C.K – Káming szún 2011. Itt is elmondható, hogy ezek a kis zenei részletek később életre keltek és ismét egy teljes lemezt szültek, a GLOBALIZÁCIÓ-t. Ugyanerre a lemezre került a Paks Imázsfilm 2011. (Paks Város Önkormányzatának megbízásából készült film) zenéje is, és a "Több mint Tűzoltóság" c. dokumentumfilm közben felcsendülő zenei részletek.
Nehezebb és újszerűbb feladat volt egy már eleve versenyre készülő filmhez zenét írnom. Az első ilyen volt az ÁLLOMÁS 2011. (Babai István /Kövi Gergő filmje), melyet pár héten belül követett a SUZIE (horror).
A legkedvesebb film pedig a 2012-ben forgatott "Átmeneti szállás" volt, mely atmoszférája mélyen a lelkembe égette magát…
A kisfilmek mellett, zenészi, előadói munkásságomhoz szervesebben kapcsolódik a "Lélegző TERMÉSZET" c. relaxációs film, mely már jelentős ideje a vágóasztalon várja, hogy végleges formát kapjon…